Hei!
Da kommer endelig svarene fra spørsmålsrunden jeg startet for noen uker siden. Beklager at det har tatt så lang tid, men jeg bestemte meg faktisk for å spille inn svarene på video og gjorde også dette. Meen, jeg har ikke lært meg kameraet 100% enda og filmen ble litt uskarp, så da får svarene komme i skriftlig form likevel.

 


 

Hei, jeg er nysgjerrig på hva slags førerkort du tar, og om det er noen spesiell grunn for de? Ha en fortsatt god sommer!
Hei! Jeg har akkurat tatt C1 (lett lastebil) og driver med 160 (utrykningssertifikatet). Disse førerkortene tar jeg fordi jeg arbeider i ambulansen og da er begge nødvendig 🙂

 

 

Det du arbeider med nå, vil du arbeide med det resten av livet?
Som nevnt over arbeider jeg i ambulansetjenesten og trives veldig godt der. Om jeg kommer til å jobbe i tjenesten i 30 år vet jeg ikke, kanskje jeg føler for å gjøre noe annet senere i livet. Men jeg kommer garantert til å fortsette med dette i mange år fremover, ja. Jeg stortrives jo virkelig og føler det er jobben for meg!

 

Hei!
Har fulgt deg siden du var lærling i Haugesund, veldig trivelig at du har begynt å blogge igjen! Kan du fortelle litt om hvordan du synes det er å jobbe i ambulansetjenesten i Oslo/Akershus? Hva er dine beste tips for å få motivasjon til å endre kosthold/begynne å trene? Min største utfordring er å legge om kostholdet over tid. Har ikke spist godteri på snart ett år, men det er så mange andre usunne fristelser. Har du noen tips? Tips til rask vektnedgang? Ha en fin lørdag!

Hei Marie og tusen takk for en veldig hyggelig kommentar! Selvfølgelig kan jeg svare på dine spørsmål 🙂

Å jobbe i ambulansetjenesten i Oslo- og Akershus er noe jeg stortrives med. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte å flytte tilbake til Østlandet og jobbe her fremfor i Helse Fonna. Lærlingløpet her er veldig annerledes og jeg er kjempefornøyd med hvordan lærlingene blir opplært og ivaretatt i Oslo- og Akershus. Her har vi store semesteroppgaver for hvert semester i tillegg til mange mindre innleveringer, en god del oppgaver på nett og ikke minst flere obligatoriske kurs. Vi blir drillet godt og jeg skal ikke legge skjul på at det har vært utrolig tungt og stressende til tider, men det er absolutt verdt all den tid og energi det har tatt da jeg ser all kunnskapen vi sitter igjen med. Det er et viktig yrke vi arbeider i og det er ekstremt viktig at vi vet hva vi skal gjøre i enhver situasjon, så det skulle bare mangle at vi har fått den gode opplæringen vi har gjort. Ellers er det jo et veldig godt miljø her og jeg er veldig fornøyd med mine herlige kolleger 🙂

Mine beste tips for å få motivasjon til å endre kosthold/begynne å trene er først og fremst å sette deg små mål, både med kostholdet og treningen. Setter du for store mål er det fort gjort å miste motivasjonen da man «aldri» når dem. Begynn i det små og start med å trene f.eks 2 dager i uken og finn deg et treningsprogram du ønsker så følge. I tillegg vil jeg sterkt anbefale å kjøpe en treningsdagbok så du får logget hver økt og sett fremgangen, det er nemlig stor motivasjon i seg selv!
Det er litt vanskelig å gi deg konkrete kostholdsråd da jeg ikke vet hvordan ditt kosthold er, men jeg kan gi noen generelle råd. Fyll tallerkenen med mer grønnsaker enn du vanligvis gjør, grønnsaker er både sunt og fullt av viktige næringsstoffer. Bestem deg for å ha èn dag i uken hvor du unner deg det du måtte ønske, enten det er pizza til middag, kake til dessert eller begge deler. Det er viktig å kose seg litt og man tar ikke skade av det, alt handler om å finne en fin balanse 🙂 Jeg blir imponert over å lese at du ikke har spist godteri på over et år, det står det stor respekt av og du bør gi deg selv et klapp på skulderen! Likevel finnes det mye usunt ja, blant annet bakevarer, men følg mitt tips ovenfor med å finn èn bestemt cheatday i uken. I tillegg kan du jo prøve å lage sunnere alternativer til den usunne maten du føler du spiser for mye av 🙂

Tips til rask vektnedgang ønsker jeg ikke å gi, rett og slett fordi det ikke finnes noen raske snarveier som er varige. Likevel er det jo ikke til å skyve under en stol at alt handler om kalorier inn-kalorier ut – så enkelt, men samtidig så vanskelig.

 

 

Hva fikk deg til og bli den du er i dag?
Det er et litt vanskelig spørsmål å besvare da jeg ikke vet hva du legger i «den jeg er i dag»? Men som med alle andre i verden har jeg jo blitt den jeg er på bakgrunn av gener, min oppvekst og mine erfaringer hittil i livet. Jeg har en superherlig familie og har hatt en fin oppvekst, noe jeg selv synes reflekterer min ydmyke, omsorgsfulle og skøyeraktige personlighet.

 

 

Åssen går det forresten med mamma’n din?
Så hyggelig at du spør! Nå har jeg valgt å holde mammas situasjon utenfor bloggen, men siden du tydeligvis kjenner meg kan du sende meg en melding, så skal du få en oppdatering.

 

 

Ser du for deg en lang fremtid med André?
Ja, det gjør jeg absolutt 🙂 Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg ikke giddet å bruke min tid på han, enkelt og greit. Jeg har kapret mannen jeg vil tilbringe resten av livet med, tenk så heldig jeg er!

 

 

 

 

Hva fikk deg til og begynne og trene?
Det var nok rastløsheten. Da jeg ga meg med hest og sprangridning fikk jeg ekstremt mye tid til overs i tillegg til at sofaen ble mitt andre hjem, så da tok det ikke lang tid før jeg fant meg en ny sport jeg ville bli god i. Jeg har jo alltid vært et utrolig stort konkurransemenneske og aldri hatt ro i rumpa til å gjøre noe «uten mål og mening og bare for moroskyld».

 

 

Kan du vise dine favorittøvelser for rumpe og lår? Hvordan trener du mage?
Selvfølgelig! Det kan jeg lage et eget innlegg om 🙂

 

 

Hvor ofte spiser du usunt?
Haha oi, da må jeg vel si nesten hver dag! Nå som jeg verken trener seriøst eller følger en diett, spiser jeg nøyaktig det jeg vil akkurat når jeg vil. Og da er veien kort til de mindre sunne alternativene, heheheee.

 

 

Hvor mye veier du? Og høyde?
Jeg er 166 cm høy (eller skal jeg si lav…). Min vekt kommer jeg aldri til å dele offentlig, enkelt og greit fordi det bare er et tall og ikke noe man skal henge seg for mye opp i. Det viktigste er at man spiser sunt og variert og holder kroppen i bevegelse, da følger automatisk en sunn kropp med 🙂

 

 

 

 

Savner du «Rørestrandgjengen»?
Nei, jeg gjør egentlig ikke det altså. Jeg har mange morsomme minner med den gjengen, men nå er det mange år siden vi hadde god kontakt og møttes jevnlig. Man vokser jo opp og får andre interesser 🙂

 

 

Syntes du selv at du har forandret deg mye siden videregående?
Ja, men det er vel ganske normalt. Jeg har naturligvis blitt mer voksen og fått litt andre interesser og fokus i livet, for eksempel har interessen for trening, sminke og mote økt, mens interessen for grisefylla har minsket (nå føler jeg meg nesten gammel, haha).

 

 

Har du silikon?
Kanskje, kanskje ikke – hvem vet!
(..og gidder egentlig å bry seg om noe så uinteressant og personlig, nysgjerrigper’er 🙂 )

 

 

Hvilke sminkemerker liker du best og bruker mest?
Jeg er veldig fornøyd med merkene Max Factor og Smartbox og bruker disse mest.

 

 

Hva er favorittoutfiten din?
Vanskelig valg da jeg endrer mening titt og ofte, men for øyeblikket må det nok være dette 🙂

 

 

Det var alle spørsmålene for denne gang og jeg håper dere fikk svar på deres spørsmål. Hvis dere sitter inne med flere spørsmål er det bare å skrive i kommentarfeltet, så tar jeg dem med og besvarer de på neste «Ukens Spørsmål».